Het serieuze leven in Zuid-Afrika

30 november 2019 - Somerset West, Zuid-Afrika

Hoi daar,

De vrijdag hoefde we onverwachts niet te werken, dus hadden wij een ‘echte’ VRIJdag. 😊 De dag begon rustig doordat we uitsliepen. We hadden gezellig ontbeten en opgeruimd. Daarna hoorde we onze broertjes huilen en kwam ‘onze gastmoeder’ naar ons toegelopen. Ze vertelde dat Molly, de hond, gevonden was. De avond ervoor hadden we de vraag gekregen of hun hond bij ons was. Wij hadden goed gekeken maar dit was niet het geval. Molly was gevonden in het zwembad. Een haakje van het zeil was niet goed bevestigd en Molly was daardoor onder het zeil gegaan en verdronken.

In de middag hadden we met een contact uit de omgeving afgesproken. Deze Nederlandse vrouw woont hier en is hier ook om in achterstandswijken te ondersteunen. Samen zijn we naar het strand gegaan en daarna hebben we pannenkoeken gebakken bij haar thuis. Zij woont op een streng beveiligd compound. Het was een indrukkende ervaring om daar naar binnen te gaan.

Op zaterdag zijn we gaan wandelen in Heldenberg Natuurreservaat. Dit was een prachtige omgeving met mooie bergen. Wij waren daarna toe gegaan met een Uber, een taxi. Toen wij wilden betalen (contant)  gaf de chauffeur aan dat de rit al betaald was. We snapten dat niet helemaal maar gingen een mooie route wandelen. Na de wandeling wilden we weer een Uber laten komen om ons op te halen. Het account gaf aan dat dit niet mogelijk was. Het bestellen van een Uber was niet mogelijk. Daar zaten we dan in de prachtige natuur zonder fiets en met weinig water…

Na een tijdje kwamen we er achter dat Lotte nog was ingelogd op het account van haar ex-vriend. Hij had het account in Nederland geblokkeerd omdat hij dacht dat er een vreemd iemand op zijn account aan het reizen was. We hebben een tijd geprobeerd om op andere manieren te betalen, dat was alleen niet mogelijk. Op een zeker moment werd een jongeman door een Uber afgezet bij het natuurreservaat. Wij renden naar deze taxi toe en we legde uit waar we heen moesten. We gaven hem contant geld voor de route, dat betekent dat de chauffeur het geld niet afdraagt aan Uber, maar hij had ons daarmee wel gered. We kwamen veilig ‘thuis’ en gingen naar een kerkelijke activiteit van de gemeente. Dit was een pizza- en wijnproeverij bij de kerk. Het was een gezellige avond waarop wij de gemeente meer leerde kennen. ‘Onze broertjes’ waren ook mee maar werden moe. Ze sliepen bij vertrek allemaal binnen op een kerkbank. Dat zag er grappig uit.

De zondag zijn we naar Stellenbosch geweest. In een prachtige omgeving van bergen en groene natuur zijn we naar een adventsdienst geweest. ‘Onze gastvader’ is dominee. Hij leidde de dienst. Het was een mooie dienst, maar de preek was lastig te volgen omdat hij snel Afrikaans sprak.  Hij heeft beloofd dat we de volgende keer de preek uitgeschreven krijgen. In de middag waren we bij een mevrouw uit de gemeente uitgenodigd om te barbecueën, dit was enorm lekker. We hebben uren gegeten en gesmikkeld.

Na een druk weekend was het weer maandag. We werden weer verwacht op het project. Samen met de kinderen hebben we geschilderd. Het was leuk maar ook mega chaotisch. Alles zat onder de verf: onze eigen kleding, de tafels, de vloer en alle kleding van de kinderen. We hebben genoten en de kinderen ook. Daarna heb ik banen getrokken in ons zwembad en broccoli gekookt.

Op de dinsdag hebben we weer een dag met veel kinderen gehad. Als je overprikkeld wil worden, zou u een dagje mee moeten naar de kinderopvang. Ruim honderd kinderen opvangen in een niet al te groot terrein zonder ('Nederlandse') structuur.

We kwamen er ook achter dat veel kinderen vaak krabben op hun hoofd. Wij hebben een korte check gedaan bij een aantal kinderen en we kwamen tot de ontdekking dat veel kinderen heel veel luizen hebben; honderden neten en luizen. Krijgt u ook al kriebel als u dit leest? Wij hebben elkaar na het werk nagekeken en hebben het nu gelukkig nog niet. We doen ons haar vast in een staart en wij hopen dat we daarmee geen luizen krijgen. Deze dag hadden de kinderen dat er ook glitterpennen waren en gingen daar fanatiek mee aan de slag. Het shirt van Lotte glinsterde prachtig bij het vertrek na de werkdag. Na de werkdag kwamen ‘onze broertjes’ met een bak ijs in ons huis. Wij dachten dat we ijs kregen maar er zat geen ijs in de bak maar een kleine groene hagedis, die kon bijten. We waren een beetje teleurgesteld. In de avond pasten we op ‘onze broertjes’. We hebben gezongen en heeel veeel spelletjes gedaan. De volgende dag was het feestdag op school.

Vrijdagmorgen zijn we de bergen ingereden.(Zie foto’s)  In de avond hebben we een verjaardag gehad met mensen uit de omgeving met verschillende nationaliteiten. Het was leuk om veel verschillende mensen te ontmoeten. Vandaag hebben we samen met ons gastgezin een parkrun van 5 km gedaan. Nu staan we op het punt om naar een cheetah outreach te gaan.

De afgelopen week voelde ik me niet echt fit. Ik was enorm verkouden en ik had stekende hoofdpijn. Dit kwam, denk ik, door de grote wisseling van het weer en veel van de kinderen zijn niet heel schoon. Ik hoop dat alles goed gaat bij jullie in Nederland. Ik vind het gek dat Nederland zo ver weg is. We nemen jullie mee in onze gebeden. Veel liefs<3

Ps. MAM, bedankt voor het doen van de was in de afgelopen jaren. Ik vind het maar veel werk..