Kampavonturen

10 december 2019 - Bonnievale, Zuid-Afrika

Hoi daar,

Het was een leuke zaterdagmiddag bij de cheeta's. De dieren waren mooi om te bewonderen en we spraken met (Nederlandse) vrijwilligers die goed voor de cheeta's zorgden.

Op de zondag gingen we mee naar de gemeente van de Nederlandse mevrouw die we eerder hadden ontmoet. Het was een dienst waarin de kerstgeschiedenis centraal stond. Ik vond het een vreemde gewaarwording dat de kerstvertelling werd verteld terwijl het ongeveer dertig graden was.

Op de maandag gingen we voor de laatste keer in dit jaar naar het project met de blanke kinderen. De zomervakantie staat voor de deur dus dat maakt dat het project dicht gaat voor de komende weken. Wij hadden een gezellige dag met alle kinderen. Inmiddels was ik gewend aan het feit dat ik diverse kinderen moest verschonen, nadat zij in hun broek hadden geplast. Alhoewel de lucht nog steeds niet heel aangenaam is. In de avond gingen we op bezoek bij Nederlandse immigranten. Deze mensen hadden we eerder ontmoet op een verjaardag en zij nodigde ons uit om meer over het land te vertellen. Deze mensen woonden op een zwaarbeveiligd compound net zoals andere Nederlanders die hier wonen. Voordat we hier naar binnen konden met de Uber moesten we enkele vragen beantwoorden. Het was een gezellige avond. We werden in de regen (voor het eerste dat we regen in Zuid-Afrika zagen) teruggebracht.

De dinsdag hadden we een dagje die bestond uit slapen, sporten, koken en inpakken van koffers. We gingen naar een sportschool die nog maar net open was. Onze energie konden we hier goed kwijt.

Woensdagochtend was het tijd om kamp te gaan. We vonden het spannend en leuk tegelijk. We vertrokken met een grote bus met een aantal kinderen naar Bonnievale. We haalden nog een aantal kinderen op bij Sir Lowry's Pass. Dit was een armoedige omgeving en met onze grote bus trokken wij de aandacht. Onderweg naar Bonnievale zagen wij veel lifters aan de kant van de weg met veel tassen; zelfs langs wegen waarop 120 km p/u werd gereden. Eenmaal aangekomen op de juiste locatie zat de sfeer er goed in. De ongeveer vijftig kinderen liepen uitgelaten op het terrein rond. Het werden gezellige dagen waarin we veel activiteiten ondernamen zoals zwemmen in de rivier, kanoënen, klimmen in het bos, ziplinen, broodjes bakken boven een kampvuur en nog veel meer... 😊 In deze dagen stond het thema ‘keuzes maken’ centraal. We lazen tijdens de Bijbelstudies met elkaar mooie passages uit het boek Spreuken.

De tieners (kleurlingen) vonden onze ogen en haren helemaal mooi. Onze haren werden diverse keren gevlochten. We aten Zuid-Afrikaans voedsel (soms met moeite) en we leerden de Afrikaanse taal en cultuur steeds beter kennen. Lotte en ik hebben met volle teugen genoten van dit kamp. We hebben samen een leuk zeskamp georganiseerd; dat was erg geslaagd en we konden ons door de Engelse taal goed verstaanbaar maken. (Zie foto’s) Het waren warme dagen; twee dagen was het zelfs 37 graden.

Er waren kinderen mee op het kamp die niet konden zwemmen. Dat was gevaarlijk dus een aantal van deze kinderen hebben we proberen te leren zwemmen. Er werden, mijns inziens, op het kamp risico’s genomen, die wij in Nederland minder zouden nemen. In Nederland zouden kinderen bijvoorbeeld niet het water in mogen als ze niet kunnen zwemmen zonder bandjes en zijn de zekeringen tijdens het klimmen op hoogte beter geregeld.

In de afgelopen weken hebben we vele mooie kanten gezien van Zuid-Afrika maar ook mindere kanten. Zo werden we de afgelopen weken verschillende keren op het strand lastiggevallen door kleurlingen. Ze komen vaak in groepen op het strand en ze komen omgevraagd om ons heen staan. Ze gaan niet weg wanneer je dat vraagt. Ze gaan pas weg als andere blanken komen helpen. Ook hebben we in de afgelopen weken op veel momenten geen elektriciteit gehad. Alhoewel we dan rustig een boek gaan lezen totdat we weer stroom/water hebben. Na volgende week hebben alle vrijwel alle mensen in het land vrij omdat dan de zomervakantie officieel van start gaat. Wij gaan ook op reis, maar zijn nog druk bezig met het opzetten en regelen van onze reis. Wij houden jullie hiervan op de hoogte. Veel liefs vanuit het zonnige zuiden...