Klimmen en klauteren in Kaapstad

18 december 2019 - Bredasdorp, Zuid-Afrika

Hoi daar,

In de afgelopen week zijn we naar Kaapstad gegaan met de Uber. Onderweg kwamen we langs de wijk: Khayelitsha. Lokale mensen omschrijven deze wijk als een arme en gevaarlijke township. Ik vond het schrijnend om te zien hoe deze mensen leven. Graag zou ik inwoners van deze wijk willen ontmoeten, maar eerst ga ik uitzoeken of het veilig genoeg is om deze township naar binnen te gaan.(met gids) Al rijdend langs deze wijk realiseerde ik me hoe gezegend ik ben met een stevig huis.

Onderaan deze blog heb ik een artikel toegevoegd om eventueel te lezen. Zo kunt u een betere indruk krijgen van deze wijk.

Woensdag hebben wij de Lion’s head beklommen in Kaapstad. Het was een mooie route om te lopen met een prachtig uitzicht. Nadat wij vermoeid en aardig verbrand beneden kwamen, zijn wij naar Camps Bay gegaan. Camps Bay is een prachtig wit strand met helderblauw water. Heerlijk.. Hierna zijn we vertrokken naar een Hostel aan de Long Street in Kaapstad.

We hadden een budgetkamer geboekt. Het was eenvoudig kamer maar schoon. We deelden de badkamer met twee anderen mensen. Er was een bad dus ik dacht even lekker in bad te gaan zitten alleen werd het water niet warm. Ik heb een kwartiertje gebibberd en toen was ik er klaar mee...

In de avond hebben wij een hapje gegeten en wij hebben daarna op het balkon van het hostel gezeten. Vanaf het balkon zagen we hoe een man met een stok lomp naar de grond werd gewerkt en werd afgevoerd. Het voelde veilig dat wij hoog op balkon zaten. We gingen vroeg slapen, want het plan was om de volgende dag de Tafelberg te beklimmen. Een route van ongeveer twee/drie uur steil naar boven.

Donderdagochtend stonden wij om 08:30 onderaan de Tafelberg. Veel mensen namen de gondel naar boven. Wij begonnen onze tocht met een volle rugzak. (Wij moesten onze spullen mee van de overnachting en genoeg water) De zon scheen al erg fel. Het duurde niet lang voordat de zweetdruppels tevoorschijn kwamen, maar we zouden lopend de berg op gaan.

Het was uitdagende tocht. De natuur was er BEELDSCHOON. Deze berg is echt de moeite waard om te beklimmen. Tip: Begin om vijf uur ’s morgens vanwege de warmte. Onderweg spraken we verschillende Nederlanders en mensen vanuit andere landen. Het was grappig om het met elkaar zwaar/warm te hebben. Na een kleine drie uur stonden we boven op de berg. Wat waren we blij.. Daar stonden we dan op de top van de Tafelberg. De Tafelberg wordt gekenmerkt door zijn platte bovenkant. Er was dan ook genoeg ruimte voor iedereen om er rond te lopen. De terugweg was goed te doen, maar we voelden in onze benen dat we hadden geklommen.

Vrijdag hebben wij een rustige dag gehad. We hebben boodschappen gedaan en wij kregen rijles van onze gastvader, want ze rijden hier aan de andere kant van de weg. Het was even wennen maar na even oefenen (verkeerde kant opkijken/ruitenwissers aanzetten i.p.v richtingaanwijzer) konden we zelfstandig rijden. In de avond werden wij uitgenodigd door het gastgezin om bij hen te eten. Hierna hebben wij met hen spelletjes gespeeld. Dit was gezellig.

De rest van het weekend hebben we onze roadtrip uitgezet, de kerk bezocht, gezwomen, hardgelopen, een ‘braai' genuttigd(BBQ) en luizen uitgekamd. Lotte had namelijk heeel veel neten/luizen in haar krullende haar.

Inmiddels zijn wij gestart met onze roadtrip. Met ‘ons’ autootje gaan we het zuidelijkste deel van Zuid-Afrika ontdekken. We rijden een groot deel van de Gardenroute.  Mega leuk! In de volgende blog hopen we jullie te vertellen hoe de ‘eerste' roadtrip-dagen zijn geweest.

Heel veel zonnestraaltjes, Elise

Ps. De link over de wijk: