Een nieuw jaar gestart in het warme Zuid-Afrika

13 januari 2020 - Strand, Zuid-Afrika

Hoi daar,

DAAR IS IE EINDELIJK: EEN NIEUWE BLOG. Allereerst wil ik u het beste wensen voor het jaar 2020.

De roadtrip is alweer voorbijgevlogen. Het waren avontuurlijke weken waarin we veel plekken hebben gezien en ook veel mensen hebben ontmoet en hun verhalen hebben gehoord. In totaal hebben we 3254 km met onze gehuurde auto afgelegd.

We zijn gestart in Strand, ‘onze’ woonplaats. We begonnen onze route met het rijden langs de kust, richting Bredasdorp. De eerste kilometers alleen in Zuid-Afrika vond ik wennen. Het was zoeken naar de meest begaanbare en logische weg maar wat vonden we het leuk om hier op ontdekkingstocht te gaan. Na een dag rijden kwamen we aan in Bredasdorp en gingen boodschappen doen.  Het waaide hard en de lucht was oranje gekleurd. Het was een indrukwekkend gezicht. Later hoorden we dat er een brand in de bergen was. De grond is in Zuid-Afrika erg droog. Iedereen in Zuid-Afrika moet zuinig met het water omgaan. Op publieke toiletten komt er vaak geen water uit de kraan. We hebben onze route vervolgd langs Mosselbaai, George, Tsitiskamma, Addo, Graaff-Reinet, Willowmore, Oudtshoorn, Laingsburg, Citrusdal, Yzerfontein en toen weer terug naar Strand.

De twee dingen die me het meeste zijn bijgebleven van de reis zijn: het bezoek aan Tsitiskamma en Addo. In Tsitiskamma hebben we gebungeejumpt van de hoogste brug van de wereld. Dat was mega ENG... Ik had idee dat ik zou gaan vallen omdat de constructie om mijn voeten niet goed genoeg bevestigd was. Gelukkig was dit niet het geval en werd ik naar boven getakeld met flink veel adrenaline in mijn lijf.

Een bezoek aan het Nationaal park Addo Elephant stond hoog op ons wensenlijstje. We gingen in de morgen samen met een gids op safari. Hij liet ons de dieren zien in het wild. Nadat we met een gids op pad zijn geweest, was het tijd voor een rit in onze eigen auto. Bij de Avis autoverhuur had ik een review gelezen over een olifant die een auto zwaar had beschadigd. Dat maakte dat ik het spannend vond om het park binnen te gaan met onze eigen auto. De dieren waren niet bang voor onze auto. Ze kwamen super dicht bij ons in de buurt. Supercool en een aanrader!

Het was gek en bijzonder om kerst en oud & nieuw in de warmte mee te maken. Tijdens de kerst zijn wij in Graaff-reinet naar de kerk gegaan en vervolgens hebben we in Willowmore geluncht. In de avond hebben we met een familie, die we daar hadden ontmoet, opgetrokken.

We zijn blij dat wij gespaard zijn gebleven want de reis was niet zonder risico’s. We zijn in delen geweest waar we een zeer uitzonderlijke verschijning waren (complimenten kregen we in overvloed) en we zijn op plekken geweest waar mensen heel armoedig leefden. Ik vond het naar om te zien dat mensen honger hadden. We hebben verschillende mensen eten gegeven; het eten werd gretig aangepakt.

Het nieuwe jaar zijn we ingegaan met Nederlanders die hier wonen. Dat was heel gezellig. Op de weg was het minder veilig omdat er mensen met drank op achter het stuur zaten. Op nieuwjaardag liep het hele land uit om te gaan zwemmen en te chillen op het strand. Dit komt nog door de geschiedenis van Zuid-Afrika; de apartheid. Vroeger mochten kleurlingen op bepaalde dagen naar het strand, Nieuwjaardag was één van die dagen.

Na de roadtrip hebben we onze dagen heel divers gevuld. We zijn bijvoorbeeld naar Cape point geweest samen met het gastgezin. We hebben gefietst, gewandeld, mooie natuurplekken bezocht, spinnen gedood (Brr…)schoolopdrachten gemaakt, op bezoek geweest bij een kindertehuis en gezellig 'gekuierd'. (lees: op visite geweest bij allerlei mensen) Het waren prachtige weken maar deze week worden we weer verwacht op het project.

Ik ben nog lang niet uitgeschreven maar het is hier heeeel warm, te warm om te typen en helder na te denken. (Donderdag 36 graden-wie komt me ophalen?)

Veel verhalen houden jullie nog te goed als we elkaar weer in gezondheid mogen ontmoeten. Ik wens jullie veel succes deze week met alles wat wacht.

Veel liefs en knuffels,

Elise

Ps. Onze gastvader is dominee. Hierbij een link zodat u eventueel kunt horen hoe een dienst wordt vormgegeven en hoe de Afrikaanse taal klinkt: https://kerkdienstgemist.nl/stations/1479. Ook heb ik nieuwe foto’s en video’s toegevoegd.

1. Bea:
    22 januari 2020
    Mooi Lies en Lotte.
    Nog een paar weekjes genieten en dan is het voorbij.